اينطوري که شما گفتيد بازار، با توجه به اين که شرکتها پايشان در ميان است و وابسته به وزارت بازرگاني هستيد، احساس ميشود که خيلي وابسته به بازار است؟ نه، وابسته به بازار نيست، وابسته به نيرو است و کمبود آن! الان من به عنوان فردي که هشت سال کاپيتاني کردهام و بيش از بيست سال روي آب بودهام، گاهي به اين مرز ميرسم که نياز دارم برگردم توي خشکي، به همين دليل نيروها ميآيند بيرون و بايد نيروي جديد جايگزين شود. به خاطر همين جابجايي و البته کمبود نيرويي که وجود دارد وضعيت اينگونه است، نه بازار! يک نيرو براي اينکه بتواند فرمانده سه شود چهار سال طول ميکشد در حالي که در يک سال پانزده تا کشتي ساختهميشود.
اين روي آب بودن، چقدر روي آب بودن واقعي است؟ ببينيد در اين شغل شش ماه شما روي آب هستيد و چهارماه در خشکي. چهار ماهي را که در خشکي ميگذرانيد کاملا در اختيار خودتان است، از طرف ديگر آن شش ماهي را هم که در آب ميگذرانيد، حداقل سه ماه و نيم تا چهار ماه را در بنادر هستيد و کنار سواحل. سواحلي که در حالت عادي شايد نشود به دلايل مختلفي که وجود دارد، آنها را ديد و آشنايي با مردم و فرهنگهاي گوناگوني در نقاط مختلف دنيا که به سادگي، دريک سفر تفريحي دست نميدهد. به قولي هم فال است و هم تماشا!
اين توضيحات قبول، اما با توجه به اينکه تحصيل در اين رشته بايد از طريق موسسات غير دولتي انجام شود، هزينه بالايي در بر دارد؟ درست است که تحصيل اين رشته هزينه در بر دارد، اما مگر غير از اين است که شما براي تحصيل در هر رشتهاي بايد هزينه پرداخت کنيد با قيد اين بند که بعد از تحصيل بيشک بازار کار مناسبي پيدا نخواهيدکرد! در اين رشته دانشجويان ميتوانند يقين داشته باشند که بعد از تحصيل شرايط کاري کاملا فراهم است.
خودتان هم جذب همين فضاي فراهم و درآمد عالي شديد که به سمت اين شغل آمديد؟ من سال 64 که ديپلم گرفتم، اعزام به خارج قبول شدم. آن سالها حتي رفتن به ترکيه هم بسيار سخت بود و مشکل. توي اين موقعيت زماني من اعزام به خارج از طرف کشتيراني جمهوري اسلامي قبول شدم در کشور بلژيک، يکي از کشورهاي اروپا، اين براي من بهترين جاذبه بود و البته الان هم خوشحالم که انتخابش کردهام چون آدم را از زندگي تکراري دور ميکند و شغلي متفاوت است.
اگر بخواهيد الان بعد از چيزي حدود بيست و چهار سال آشنايي و رفاقت با دريا آن را تعريف کنيد، چه ميگوييد؟ مظهر زيبايي و پاکي
توي اين سفرها اقيانوس هم داشتهايد؟ بله، همه سفرها اقيانوس دارند و من چيزي حدود 65 درصد از کشورهايي که بندر دارند را رفتهام.
از اين ماجراهاي ترسناک و خطرناک هم در خاطرتان از سالهاي گذشته داريد؟ به آن شکل که شما ميخواهيد يا در فيلمها ديدهايد نه! چون در سالهاي اخير درصد خطاها به شدت پايين آمده است و بازرسان بينالمللي همه چيز را چک ميکنند.
يعني اينقدر همه چيز آرام است؟ بله، چيزهايي که در فيلمها نشان ميدهند، جلوههاي ويژه است نه واقعيت! که همين بزرگنماييها باعث شدهاست که خيليها از اين حرفه دوري کنند.
يعني حتي ديگر بادبانها هم دچار بادزدگي نميشوند؟ نه، ديگر بادباني وجود ندارد که دچار مشکل شود؛ وضعيت الان خيلي استاندارد است و هيچ مشکلي وجود ندارد جز تصادف وسط اقيانوس و آتشسوزي. آن زمان کريستوف کلمب بود که کشتيها دچار طوفانهاي سخت و امواج و ديگر خطرات ميشدند.
البته خطر دزدان دريايي هنوز وجود دارد؟ بله، شايد هم بيشتر از قبل! ولي ما پيشبيني ميکنيم که بيشتر از يک سال ديگر نميتوانند دوام بياورند.
توي يک کشتي چه آدمهايي يا چه نقشهايي وجود دارند؟ نفر اول در يک کشتي کاپيتان کشتي است که تمامي مسئوليتهاي کشتي بر دوش اوست و تمام کشتي در اختيار اوست. بعد فرمانده يک قرار دارد که درصورتي که کاپيتان دچار مشکلي شود کشتي در اختيار اوست، بعد از فرمانده يک، فرمانده دو و سه به ترتيب قرار دارند، موتورخانه مسئولي جدا دارد، يک سر مهندس در قسمت موتورخانه داريم که مسئوليت تمامي تجهيزات را بر دوش دارد و مشاور فني کاپيتان هم هست، پس از او به ترتيب مهندس دو، سه و چهار قرار دارند. در اين قسمت يک مهندس الکترونيک داريم و يک مهندس مخابرات. در قسمت ملواني هم هفت يا هشت نفر ملوان داريم که در قسمت عرشه فعاليت ميکنند. آشپز و ديگر نيروهاي خدماتي هم وجود دارند.

نقش فرهنگ در جامعه...
ما را در سایت نقش فرهنگ در جامعه دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 55 تاريخ: شنبه 9 دی 1396 ساعت: 12:49