لحظه اي به بخش هاي مختلف و رشته هاي موجود در دانشگاه خودتان بينديشيد. بخش ارتباطات را در نظر بياوريد. چگونه به اين صورت درآمده است؟ ممکن است دراین باره اطلاعاتی چنداني نداشته باشید، با اين حال، خوب است بدانيد، ارتباطات به عنوان بخش اکادمیک، یك یک پدیده تقریبا جدید در تاریخ بشر محسوب مي شود. در آمريكا در سال هاي دوره در دوره مستعمراتي، شواهدي مبين بر وجود قواعد سخنوري وجود دارد. صد سال پیش، تنها تعدادي ازدانشکده ها و دانشگاه هاي آمريكا بخش ارتباطات داشتند. از 1890 تا 1920 ، شاخه های مختلف ارتباطات شفاهی با یکدیگر ادغام شدند و تحت عنوان معمولي « فن خطابه» در بخش زبان انگلیسی قرار گرفتند. در اواخر دهه 80، به تدريج، برخی از دانشگاه ها همچون ارلهام (1887)، ميشيگان (1892)، شيكاگو (1892) و اوهايو (1894) به سمت ایجاد بخش های آکادمیک ارتباطات گام برداشتند، كه نقش موثري در توسعه آکادمیک مطالعات ارتباطاتی داشت.
نخستین تقاضای گسترده برای ایجاد بخش های مستقل ارتباطات در کنفرانس سخنرانی عمومی نیوانگلند و اتلانتیک شمالی در سال 1913 مطرح شد. در اين كنفرانس، استادان دانشگاه خواست و تمایل خود برای جداشدن از بخش انگلیسی را بيان كردند. با استدلال اين كه، هنر و علم ارتباط شفاهی در مسیر متفاوتی نسبت به حوزه های سنتی متمرکز در بخش انگلیسی حركت مي كند،اين استادان خواستار منابع و دانشي بودند که با این حوزه مطالعاتی مرتبط باشد. دانشکده همیلتون نخستین پیشگام آموزش فنون خطابه در آمریکا بود و از سال1841، بخش رسمي فصاحت (شیوه سخنوری و خطابه) و معانی بیان را داشت. اما، فقط در اوایل قرن بیستم و در سال 1920 که 7 برنامه کارشناسی ارشد و نخستین امتیاز رسمی دکترا در رشته ارتباطات تاسيس شد. در 1944 ، دفتر آموزش ایالات متحده بررسی و پیمایش هايي را در بخش خطابه انجام مي داد براي اين كه فضاي آموزشي را مجاب کند که «فنون خطابه و سخنوري به طور کامل در برنامه های مطالعاتی دانشگاه ها به رسمیت شناخته شده است»
محققان ارتباطی همزمان با تشكيل بخش های ارتباطات، انجمن هايي را سازماندهی می کردند که موضوعات مورد توجه این حوزه را منعکس می کرد. «انجمن ملی فصاحت(سخنوري و خطابه)» نخستین سازمانی حرفه ای های ارتباطات محسوب مي شود که در سال 1982 و تحت تاثير کنفرانس خطابه عمومی شرق در سال 1910 تاسیس شد. در مدت یک سال، بیش از 60 معلم دبیرستان درس خطابه در کنفرانسي در سوارتزمور شرکت کردند. انجمن ارتباطات ملی کنونی آمريكا در جريان انجمن ارتباطی خطابه در سال 1970 شكل گرفت و بعدها در سال 1997 اعضا رای به تغییر نام آن دادند. در نتیجه تلاش هاي پايه گذاران نخستین اين رشته، سازمان های تاسيس شد كه علاقمندات حوزه های مختلف مطالعات ارتباطی را گردهم آوردند.
پس از گذشت 2400 سال كه مطالعه ارتباطي در مسیرهای مختلفی گام برداشت، آغاز قرن بیستم نويد بخش تحقق آرزوی معلمان ارتباطات برای سازماندهی رسمي مطالعه ارتباطی بود. این سازمان ها در تعریف نوع نگاه به بخش های ارتباطی و کارکرد آنها شامل مواد آموزشي این حوزه و آخرین استراتژی های آموزش دانشمندان ارتباطی در دانشگاه ها تاثير بسزايي داشتند. برای اين كه شما نيز بتوانيد درك بهتري از وضعيت بخش ارتباطات در دانشگاه ها از جمله دانشگاه خودتان داشته باشيد، مهمترین حوادث و افرادی را که در شکل گيري مطالعات ارتباطی در خلال قرن بیستم نقش داشتند، مورد بررسي قرار مي دهيم.
ما را در سایت نقش فرهنگ در جامعه دنبال میکنید
برچسب: ارتباطات, نویسنده: بازدید: 37